Esė. Neverbalinio bendravimo svarba organizacijoje
Pradėdamas
rašyti esė apie neverbalinio bendravimo svarbą organizacijoje, pirmiausia noriu
akcentuoti pačio bendravimo svarbą žmonijos visuomenės vystymuisi.
Informatyvus, pozityvus, savitarpio pagarba pagrįstas bendravimas yra esmė
augant ir vystantis pilnavertiškam žmogui, kas yra garantas sveikai ir
visavertei tautos visuomeninei visumai. Agresyvus, ribojantis laisves, melu ir
išnaudojimu grįstas, netolerantiškas ir žeminantis bendravimas veda prie
nesveikos, agresyvios, uždaros visuomenės, kurios bendrame žmonijos kontekste
yra tarsi vėžys, nuodijantis aplinkinius sveikus organus. Bendravimas
tradiciškai skirstomas į verbalinį, kai informacija perduodama žodžiu ar raštu,
ir neverbalinį, kai informacija perduodama be žodžių, kūno kalba, mimika,
gestais, balso intonacija ir tembru, apranga, elgesiu, prisilietimais ar net
šokiu. Kūno kalbos tyrimų pradininkas Albertas Meribianas (Mehrabian) nustatė,
kas daro žmogui poveikį apskritai: apie 7 proc. verbalinė, 38 proc. vokalinė
(įskaitant kalbos toną, moduliaciją ir kitus garsus) ir 55 proc. neverbalinė
informacija. Antropologo Rėjaus Bedvisterio (Ray Birdwhistell) tyrimai
atskleidė, kad asmuo vidutiniškai kalba 10-11 minučių per dieną, o vidutinė
sakinio trukmė apie 2,5 sekundes. Jis nustatė, kad galime atpažinti apie 250 000
veido mimikų ir jas patys parodyti. Tyrimais yra nustatyta, kad žmogus nuomonę
apie naujai sutiktą asmenį susiformuoja per pirmas 4 minutes.
Analizuojant
bendravimo svarbą organizacijoje, matyt, visiems akivaizdu, kad kiekvienos
organizacijos veiklos tikslus įmanoma greitai, efektyviai, inovatyviai ir
rezultatyviai pasiekti tik gero informacijos perdavimo dėka, kai yra
nuolatiniai ir kokybiški bendravimo ryšiai tarp vadovų ir darbuotojų, tarp
darbuotojų ir klientų, tarp įmonės ir visuomenės, tarp vadovų ir akcininkų ar
politikų bei įvairių kontroliuojančių institucijų.
Kaip
minėjau anksčiau, kad bendravimas yra ypač svarbus organizacijos veiklos
rezultatams, tai neverbalinis bendravimas, kaip didžiausią įtaką darantis
bendravimo kokybei, yra svarbiausias. Manau, kad nuo pat žmonijos formavimosi
pradžios prasidėjęs mūsų emocinio vidinio nusiteikimo, minčių, norų, ketinimų,
jausmų perteikimas kūnu, vyksta ir kasdieniniame darbiniame bendravime, todėl tai
labai svarbu, ypač vadovams, atsakingiems už kolektyvo bendrą darbingą atmosferą,
darbuotojų motyvaciją ir kūrybinę aplinką bei santykius su steigėjais bei
kitais išoriniais, įmonei svarbiais partneriais ar kontroliuojančiomis
institucijomis.
Prieš
analizuojant konkrečius, mano manymu, svarbiausius neverbalinio bendravimo
aspektus įstaigos viduje, noriu pasidalinti savo mintimis apie tai, kad visos
neverbalinės informacijos, o tiksliau
emocijų, mainai vyksta mūsų akimis neregimame žmogaus energetiniame pasaulyje. Aktyvėja
tyrimai apie žmogaus energinius ryšius su aplinka, su gamta, su žmonėmis.
Manau, kad senųjų gamtatikių tautų žiniuonys buvo patys geriausi energinių
mainų tarp žmonių žinovai. Analizuojant jų paliktas patirtis įvairiuose rašytiniuose
šaltiniuose, susiformuoja jutimas, kad pirmiausia mes turėtume rūpintis savo
dvasine ramybe, savo švaria energetika, nesavanaudišku požiūriu į gamtą ir
žmogų, atsakingu ir pagarbiu santykiu į save. Turėtų žmogaus emocijose
įsivyrauti harmonija ir ramus, vertybėmis paremtas, besąlyginis grožio, tiesos
ir meilės pagrindais paremtas bendravimas.
Dažnai
mūsų aplinkoje esantys žmonės pasako, kad kai kuriais atvejais, su kai kuriais
konkrečiais žmonėmis jiems tiesiog nesutampa biolaukai. Juk būna, kai susitikus
žmogų norisi kuo greičiau nutraukti su juo bendravimą, nes jaučiasi
diskomfortas, erzelis, negatyvumas, o kitais atvejais, sutikus žmogų, jautiesi
saugiai, jaukiai, tarsi su juo jau būtum pažįstamas daug metų. Matyt,
labiausiai mus ir veikia kitų žmonių emociniai užtaisai ir jų energetinis
laukas. Neverbalinė kūno reakcija yra tik instinktyvus mūsų emocijų ir minčių
atspindys perteiktas smegenimis mūsų nervinei sistemai.
Pabandysiu
paanalizuoti neverbalinio bendravimo niuansus kultūros įstaigoje, nes joje dirbu
16 metų, iš kurių 9 metus jai vadovavau. Pirmiausia noriu akcentuoti, kad
kultūros įstaigos vadovas ar darbuotojas atstovauja ne tik savo organizaciją,
bet yra ir miesto, krašto ar net šalies vizitinė kortelė, todėl kultūros
darbuotojų gebėjimai pozityviai bendrauti yra ypač svarbūs.
Analizuojant
savo vadovavimo patirtį, galiu pasakyti, kad nuo vadovo pasisveikinimo, pirmųjų
žodžių, šypsenos, rankos paspaudimo ar banalaus paklausimo - "kas
geresnio?" - priklauso labai daug. Visiems žinoma, kad kultūros srityje
darbo kokybės motyvacijos skatinimas materialinėmis priemonėmis yra minimalus,
todėl vadovui kyla ypač didelis iššūkis suformuoti tokią įstaigos darbo
atmosferą, kad darbuotojai kokybiškai dirbtų vedini emocinio prisirišimo,
moralinių vertybių, draugiško atsakingumo. Manau, kad svarbiausia yra
darbuotoją padaryti tarsi įmonės akcininku, kuris jaučia, kad dirba ne tik
darbdaviui, bet ir sau. Svarbu, kad darbuotojas visada jaustų palaikymą iš
vadovo, kad būtų skatinama rezultato siekiamybė, o neakcentuojama formalusis
darbo valandų skaičiavimas, būtina užtikrinti darbuotojams pakankamai erdvės
savarankiškumui ir kūrybai. Būna ir situacijų, kai vadovas turi būti reiklus
bei operatyviai organizuoti darbą ekstremalioms ar skubioms problemoms spręsti.
Tokiais atvejais labai svarbi yra informacijos perdavimo vokalinė dalis, nes mes
nuo vaikystės išmokome reaguoti į tėvų griežtesnį balsą, reiklų toną ar
susirūpinimo gaidas balse. Vadovas lygiai taip pat kalbėdamas su pavaldiniais
atsakingu, aiškiu, reikliu tonu, iškart perteiks situacijos svarbumą ir
padidinto atsakingumo į užduotis būtinybę. Labai svarbūs, ypač po sunkių darbo
etapų, yra vadovo nuoširdi šypsena, geranoriškas ir draugiškas balsas, padėkos
rankų paspaudimai ar draugiškas paplekšnojimas per petį. Visa tai suformuos
darbuotojui jausmą, kad jo darbas yra įvertintas ir, kad jis yra reikalingas
įstaigai, o vadovas yra jo kolega, o ne viršininkas.
Būna
situacijų ir atvirkštinių, kai vadovas savo neverbaliniu bendravimu sukuria
psichologinio nesaugumo, nepasitikėjimo atmosferą. Vadovas turėtų visada vengti
kalbėti su darbuotojais paskubomis, nepatenkintu tonu, nuolat kažko ieškant ant
stalo ar naršant kompiuteriu, nežiūrint į darbuotoją. Visa tai išduoda vadovo
nežinojimą, baimes ir neužtikrintumą pateikiama informacija, kas darbuotojui
suteikia abejones informacijos ar nurodymų nauda bei veiksmingumu.
Kultūros
įstaigoje reiktų atkreipti dėmesį ir į darbuotojų aprangą, nes ši įstaiga
turėtų nuo pirmų akimirkų, žmogui į ją įėjus, sudaryti įspūdį, kad ji yra
atvira, draugiška, rami ir kompetetinga. Todėl darbuotojai turėtų dėvėti
neiššaukiančius, elegantiškus ir ne per griežtus rūbus, kurie juos ne varžytų,
o atspindėtų jų kūrybines individualybes. Spalvos turėtų būti šiltos, raminančios,
natūralios.
Apie neverbalinį bendravimą būtų galima diskutuoti labai daug, nes kiekviena žmogaus
gyvenimo situacija iššaukia jame daug minčių, o mintis retransliuoja
nevizualiai mūsų energetika, vizualiai mūsų kūno neverbalinė kalba. Manau, kad yra
keli universalūs neverbalinio bendravimo veiksmai, kurie visada padės geriau
bendrauti. Pirmiausia - šypsena. Juk sakoma, kad niekada tau kitas žmogus
nenusišypsos, jei tu jam nenusišypsosi, todėl negailėkime šypsenų kiekvienam
sutiktam žmogui ir pamatysite kiek daug aplink jus padaugės besišypsančių.
Antra - manau, kad kiekvieną sutiktą žmogų reikia sutikti be išankstinio
nusistatymo, su mintimi, kad jis kažkuo yra už tave geresnis, o išlydėti su
padėka, kaip mokytoją, nes kiekvienas sutiktas gyvenime žmogus kitam žmogui
palieka didesnę ar mažesnę pamoką ar patirtį. Pasitinkant žmogų, reikia
atsakingai, saugant jo intymią aplinką, atvirai žiūrint į akis, su šypsena nuoširdžiai
pasisveikinti. Palydint žmogų, reikia jam padėkoti, linktelti galvą ir su
nuoširdžia draugiška intonacija palinkėti visokeriopos sėkmės ar pasakyti - "sudiev".
Trečia - bendraujant labai svarbu nedemonstruoti užsidarymo ir nedėmesingumo,
nedairytis aplink, nesusikryžiuoti rankų ir kojų, nedaryti kitų nesąmoningų
veiksmų - piešimo, rašiklio kramtymo ar pan. Reikia sudaryti įdėmaus klausytojo įspūdį,
linktelti galva pritariant, atvirai žiūrėti pasakotojui į akis, įterpiant kelis
tikslinančius klausimus. Tuomet pamatysite, kad žmogus išeis su palengvėjimo
šypsena veide, o jo atmintyje jūs liksite visam laikui kaip geras žmogus.
Klausytis reikia nuoširdžiai, net jei ir neįdomu, nes kartais paaukojus sąlyginai
mažai laiko išklausymui, jūs visam gyvenimui įgysite lojalų darbuotoją,
patikimą partnerį ar gerą kolegą. Kai tave laiko atviru ir geru bei sąžiningu,
tai ir su tavimi elgsis atvirai, gerai ir sąžiningai.
Baigdamas
šią savo esė, noriu akcentuoti būtinybę mokytis neverbalinio bendravimo lygiai
taip pat, kaip mokomės kalbėti ar taisyklingai rašyti. Žinodami neverbalinio
bendravimo reikšmę, turėtume skatinti jo mokymąsi nuo pat pirmųjų žmogaus
sąmoningų dienų, kai prasideda formalusis jo mokymas švietimo sistemoje.
Akivaizdu, kad žmogus, įvaldęs neverbalinio bendravimo įgūdžius, yra žymiai
pranašesnis prieš to nemokantį, yra labiau apsaugotas nuo manipuliavimo ir
melo, gali greičiau pasiekti savo norų realizavimo ir produktyviau dirbti, tuo
kurdamas geresnę gyvenimo aplinką ir sau, ir visuomenei. Mano giliu
įsitikinimu, neverbalinio ir vokalinio bendravimo pamokos turėtų būti privalomos vaikų
ugdymo programose, kas užtikrintų efektyvesnio bendravimo lygio augimą
ateityje.
Šypsokitės
ir jums bus atsakyta šypsena.
Nerijus Stasiulis
Vydmantai, 2014-03-06, 23 val. 05 min.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą